Ondergrondse constructies

Bij de bouw van ondergrondse ruimten, zoals tunnels, ondergrondse stations en parkeergarages vormen de geotechnische eigenschappen van grond, grondwater en de verwerkbaarheid van grond randvoorwaarden voor het ontwerp en voor de te gebruiken constructiemethoden.

Geboorde tunnels werden tot voor kort in Nederland niet gebouwd. Begin jaren ’90 is hier echter verandering in gekomen door de aanleg van de 2e Heinenoord tunnel, waarbij GeoConsult de geotechnische modellering voor het voorontwerp uitvoerde.


Een aantal andere volgden: de Westerscheldetunnel, de Botlektunnel, de Sophiatunnel, de tunnel in de HSLZuidlijn onder het Groene Hart, en de recentelijk aanbestede Noord-Zuidmetrolijn in Amsterdam. Bij al deze projecten heeft GeoConsult op verschillende aspecten geadviseerd.

Dit houdt ondermeer in advisering ten aanzien van: uitvoeren van grondonderzoek, geotechnische modellering, beoordeling van boorfrontstabiliteit, toepassing van boorschuim, gradering van afgeboord materiaal, zwelgedrag van kleien op grotere diepte en het karakter van afgeboord materiaal van overgeconsolideerde kleien.


Een geheel nieuwe ondergrondse constructie in Nederland is een cirkelvormige parkeergarage uitgevoerd in de stad Groningen in glaciaal overgeconsolideerde kleien. Voor de zichzelf, door boogwerking steunende wand, uitgevoerd middels de diepwand methode, heeft GeoConsult geadviseerd met betrekking tot de horizontale (anisotrope) gronddrukken. Daarnaast werd onderzoek gedaan naar het zwel- en opbarstgevaar van de open bodem in klei.